Hopp over navigasjon

Kvinne og barn funnet drept i Oslo – VG Nett.

Nå har det vært mye vold, og mye drap i Oslo. «Den klassedelte byen» må ta mye av skylda for det. Det har ikke vært vilje til å se, og anerkjenne dette, og i allefall ikke gjøre noe med det. De som styrer i byen sitter trygt på vestkanten, og setter de forskjellige gruppene opp mot hverandre. Uten å ta det ansvaret de har, når politikken de fører medfører lavere menneskeverd og terskelen for vold blir lavere.

Det er alltid lettere å bruke vold, eller drepe et menneske om man ikke identifiserer seg med, eller ikke anser det som like verdifullt, som en sjøl. Derfor omtales alltid en stridende motpart som Fi, eller noe annet som nøytraliserer menneskeligheten.
Så ved effektivt å redusere menneskeverdet, gjennom å øke forskjellene, har byrådet også redusert terskelen for bruk av vold. Jeg synes det er forferdelig at slikt skjer, og jeg synes det er forferdelig at vi som innbyggere i landets hovedstad lar det skje. For det gjør vi ved å ignorere de «små» tingene, som ikke er så alvorlig. Men gjennom å se en annen vei, aksepterer vi det. Vi gir aksept til et fiendtlig mønster. Fremmedfiendtlig, ungdomsfiendtlig, arbeiderfiendtlig, alle disse begrepene innebærer det samme: menneskefiendtlig.
Vi må begynne å tenke på om vi vil fortsette å være redde for «de andre», eller om vi vil redusere forskjellene mellom oss. Og gjennom det anerkjenne «de andre». Da heves også terskelen for vold og drap. Det er vanskeligere å utøve vold, eller ta et liv man anser som like verdifullt som sitt eget.

La oss ta tilbake menneskeverdet, ta tilbake livet, og gjennom det heve terskelen for vold og drap.

G

31 Comments

    • Sånn har det jo
    • Posted 22. september 2010 at 23:29
    • Permalink
    • Svar

    Sånn har det jo alltid vært.. i alle land.. alle nasjoner..

    DET ER DET JÆVLA forpulte systemet.. kapitalismen..

    alle som promoterer kapitalismen er bare fordi de kan gjøre nytte av den…

    SANNHETEN er at kapitalismen er noe av det mest korrupte systemet som eksisterer.. og det er veldig veldig merkelig at mennesker..sitter i sin egoistiske bås og gir faen i resten..

    HVORFOR SKJER RAN? VOLD? DRAP?? ofte i forbindelse med håpløshet…og miljøet skaper dem..

    tidene skaper dem..

    kapitalismen er grunnen.. så lenge vestlige kapitalistiske systemet dominerer vil alltid forjteneste kommer før mennesket og mennesket vil ikke ha noe verdi..

    og hvem som helst vi kunne stikke hvem som helst i ryggen bare det er han og ikke andre..

    POENGET ER SYSTEMET ER FUCKED UP!!!

  1. VELDIG flott innlegg! 🙂

  2. Forbanna utlendinger har ingen respekt for noen ting. Hva med å få seg en skikkelig jobb?! Stakkars får ikke drosjeløyve slik at han kan kjøre svart så dreper han familien. TAPER! Denne satanen kommer garantert til å brenne i helvete for all tid.

    • I rest my case…
      Det er sånn mentalitet som «Duck Manson» viser, her jeg mener er problemet, og de som spiller på, og utnytter mentaliteten for egen vinning

  3. Hvorfor tenkte jeg; «ja nå har det klikka for enda en utlending», før de viste bildet av jævelen? Jeg ble faktisk ikke sjokkert over denne saken en gang. Det sier vel en del om hvor mye dritt disse folka gjør med landet vårt? Jeg mener at din holdning, garotmo, og resten av den naive gjengen der ute, virkelig er det største problemet her. Det er dere som gjør at dette landet blir utrygt å leve i…

    • Der vi nok uenig, Android. Jeg anser meg ikke som veldig naiv. Jeg har vært for mye rundt til det. For meg er det likegyldig hvor du kommer ifra. En drittsekk er en drittsekk uansett hvor han/hun er født. Vold er vold uansett hvem som utøver den. Den mentaliteten hvor du tenker «oss» og «dem» skaper skiller. Det er der problemet ligger. Det er værre å utøve vold mot en av «oss» enn en av «dem», men hvis vi gjorde alle til en av «oss» ville det stilt seg annerledes. Da må vi også godta at noen av «oss» er annerledes. Det er mye større likheter enn forskjeller blant oss, enten vi er fra Washington DC, Maryland, Virginia, New Orleans, eller Islamabad, Gujrat, Kabul, Peshawar, Bankok eller Krabi.
      Tar vi ansvar for vårt, isteden for å skylde på «dem» bestandig, er vi på god vei.
      G

    • Når vi skal «sile» folk som kommer til dette landet, så burde vi kanskje ha vår egen landbrukspolitikk litt i bakhodet.

      Vi får flere folk inn i landet, og disse må selvsagt spise mat som alle oss andre. Våre flinke bønder som driver med kjøttproduksjon, har i dag en overproduksjon av gris, og i stedet for å dumpe dette kjøttet til Sverige eller Danmark, så må vi sørge for å omsette dette selv. Siden vi er et land som stadig tar i mot nye folk som skal ha mat, må vi i alle fall forsikre oss om at de spiser gris.

      Har sett litt på dette i global sammenheng, og ser at man spiser gris i en drøss med land, så det er sikkert mulig å få innvandrere fra disse landene. I tillegg så ser det ut til at folk som spiser gris, er roligere til sinns.

      Når jeg ser over mange land og hvilke problemer de forskjellige landene har, så ser jeg at det er mest bråk og spetakkel i de landene som man ikke spiser gris.

      Jeg tror altså at om vi sørger for at våre nye landmenn spiser gris, så vil vi få inn roligere mennesker som er enklere å integrere og som er mindre voldelige.

      😉

      • Humre, humre. Statistikk kan brukes til mye rart…..
        Jeg er aldri hjemme, for jeg har hørt at 80% av ulykkene skjer i hjemmet…

  4. Ja så er det hendt igjen da en tragedie som en bare kan belaste det som hender i hverdagen på Østkanten, det skal så lite til for at slike ting hender, og mange av Inkassobyråene er delaktig i dette, sender krav trekk i lønn, trekk i trygd osv de for det akkurat som de vil, og driver sitte eget reglement i systemet, en kjenner til flere tilfeller der slike urimelige krav ender opp med selvmord og mord. en kan ikke bare butte dette under stolen, jeg har studert Inkassoselskapenes fremgang i flere år og de strekker seg lenger og lengre ut i gråsonen, og tar makt med hjelp fra Myndighetene dette er blitt en tilgang som er helt urimelig, en er ganske sikker på at 90 av front mot front kollisjoner skyldes selvmord, og med krav fra et eller annet Inkassoselskap, som er blitt Norges 4 Statsmakt. jeg har hjulpet mange med og få sine uriktige krav slettet, en ser det tragisk som medfølger i slike saker, men det blir ikke gjort noe fra Myndighetenes side det er så Korrupte at dette blir mer og mer lik Russland, der alt er tillatt , nei la oss slippe slike tragedier som dette da dette ikke er et land verdig, når en utregner dette så er det flere selvmord og mord her i Norge enn hva det er i Usa, om en tar folketallet i betraktning. så vi ligger på verdenstoppen, en skam som er tillatt og vi har et underbemannet, som kjører på slitte sommerdekk Politi bare for at de ikke for penger til og drive et skikkelig system, jeg vil ta frem et fakta, og det er at bare i Stockholm har de 8 helikoptre og her har vi 1-et som vi ikke har råd til og bruke,… skam og alt er tiltatt bare en betaler skatt så kan en gjøre hva en ønsker. vi må være den feigeste nasjon i Europa vi tør ikke noe alle kan komme og gjøre hva det ønsker, Politi kan ikke ta på de for da er de rasister.
    En for håpe at Politi skal lykkes med og finne denne mann føre han dreper sin siste datter dette er så forferdelig at en kan nesten ikke tro det en leser, virkelig trist men vi for hope ad dette løser seg på en bra måte og at to liv kan reddes .

  5. Vi har ikk hørt og veit ikk noe om motiv men jeg skulle ikke bli overraska om dette handler om en eller annen form for æressak?
    Annen religion og annen oppfattelse, politikene må snart begynne å se litt nærmere på hva det kan føre med seg å ha så flerkulturell aksept og hva det er disse mennesker kan utføre.

  6. @Sånn har det jo:
    ROFL ! Jada, kapitalismen har skylden for alt….. Og kapitalismen er noe av det mest korrupte som finnes ???? Hvilken hverden er det du lever i ? For å se litt i historien, så kan det jo nevnes at det har forekommet mest korrupsjon i kommunistiske og sosialistiske stater, siden disse styringssettene hvor «alle skal være like» legger opp til korrupsjon og hvor staten med sin «griskhet» driver folk til korrupsjon for å overleve. Dette er historisk bevist og skjedd utallige ganger.

    @G:
    Nå er det ikke de som styrer i byen som skal ha skylden for de ghettolignende tilstandene man har. Dette er et resultat av årevis med feilslått innvandringspolitikk på riksplan. Du burde være såpass våken at du skulle vite det. 😉

    Når man har sluppet inn folk over en lav sko, ikke brydd seg om deres bakgrunn, ikke brydd seg om hvor de skal bosette seg, ikke brydd seg med hvordan man skal integrere dem, ikke brydd seg med en dritt utenom sitt politiske «rykte» og hvor «flinke» man er med å ta i mot folk, så får man problemer etterhvert. Det er skremmende å se at man i hovedsak ser folk med utenlandsk bakgrunn, står bak over 80% av grov kriminalitet, til tross for at de utgjør under 20% av befolkningen. Er det noe rart i at folk er redde «for de andre» ?

    Oslo spesiellt, har fått føle på den feilsåtte politikken som sosialistene har presset på folk, og det er et paradoks at det «borgelige» Oslo blir offer for feilslått sosialisme, men slik er nå rikspolitikken.

    Desverre, så tror jeg det er for sent, men vi må i alle fall forsøke å skru igjen krana og få i gang en meget restriktiv innvandringspolitikk. Andre land har gjort det, noe som igjen fører til at Norge er enda mer attraktivt å komme til. Når en person «plutselig» ikke har pass (men må ha hatt det fra sin forrige destinasjon), så må varselklokkene ringe. Når folk kommer fra krigsherjede land og har mistet alle skrupler når det gjelder menneskeliv, så må det iverksettes tiltak for å hjelpe dem i gang til et normalt liv. Man gir dem ikke bare en leilighet og «vips» så er man en bidragsyter i samfunnet.

    Det er meget viktig å ha en restriktiv politikk når det gjelder innvandring, slik at man kan ha et apparat som er i stand til å ta seg av de som kommer. Ingen, og spesiellt andre innvandrere, er tjent med at vi ikke har et mottaksapparat som er kapabel til å ta seg av nye landsmenn. Det blir som å forsøke å fø en by på en flaske vann; helt nyttesløst.

    • Uno, en liten saksopplysning:
      Norge har hatt innvandringsstopp siden 80-tallet. Vi tar i mot kun de flyktningene vi er pålagt å ta imot, og de vi må ta inn iflg Menneskerettighetskonvensjonen. Ingen regjering kan endre på det…
      Men jeg har sett det samme som deg, men det blir feil å gi sittende regjering skylda for at Oslo kommune har unnlatt å følge pålegg. Det blir for dumt.

        • Uno Wahl
        • Posted 23. september 2010 at 01:02
        • Permalink

        Innvandringsstoppen kom i 1975 og jeg vet at det fortsatt hevdes at den er aktiv, men den ble faktisk opphevet i 1991 når den nye utlendingsloven trådte i kraft.

        Den nye loven bli i noen år håndtert meget strengt, men mot slutten av 90-tallet ble det gjennomført en rekke forenklinger og oppmykninger av regelverk og praksis.

        Når det gjelder kvoteflyktinger som vi er pliktig å ar i mot, er dette kun en liten andel av det totale antallet innvandrere vi faktisk tar i mot. Disse kvotene er også noe som ikke blir styrt av noe organ, men blir forhandlet frem.

  7. Grupper opp mot hverandre? Mann og kone da?

  8. Jeg leser at dette er en utelening ja hva med det et liv er et liv, jeg kjenner og er venn med en som studerer det mest vanskelige studier en kan tenke seg nemlig nano fysisk, og da han startet var det 179 nå er det to som går videre og de første som dumpet var Nordmenn, så en kan ikke ta alle under samme sko. vi er vell ikke verdens beste vi heller? vi hadde en periode der Norsk ungdom både voldtok og drepe, så en skal ikke bare se det slik at det bare er innvandrer som har skyld i alt, vi må finne tragedien bak alt som hender med mor og selvmord, det ligger alltid noe bak, så tenk litt på dette føre dere dømmer noen, jeg er selv Etnisk Norsk er både født og oppvokst på Vål Enga, og min Bestefar arbeidet på Kværner så det er sakt,nei dette er en tragedie som kan ramme hvem som helst, tenk litt på dette.

  9. jenter,hold dere unna disse folka som disse utlendinger som blir respektert for æresdrap! er ikke rasist,men vet litt om hvilken kultur disse folka har..

    • Denne saken vet vi for lite om, hawx, til å si om det var en fortvila mann det klikka for, eller hva det var. En lur mann jeg jobba med sa en gang til meg: «Don’t jump to conclusions, you’ll fall and hurt yourself» Det har han hatt rett i endel ganger…

  10. garotmo: jeg må dessverre kalle deg naiv igjen. problemet her er at det er et lite fåtall av innvandrere som deler ditt syn. muslimene, som utgjør den største delen av innvandrere her i landet, følger synet til en gal kvinne- og barnemishandler, forbryter og voldtektsmann som levde for mange mannsaldre siden. så lenge de gjør dette vil de fortsette å spre ondskap og frykt i sammfunnet. det med at vi alle skal leve i et fargerikt felleskap er bare sprøyt. det håpet er over for lenge siden. det eneste man nå får gjort er å stå på sidelinjen og se vårt deilige land bli revet i stykker sakte men sikkert…

    • Jeg tror vi må ta en kaffe en dag, Android. 🙂 Så ser du kanskje at jeg ikke er så naiv. Bare uenig med deg, og har ulike erfaringer. Det er i allefall en naiv oppfatning av islam du har, sjøl om jeg oppfatter deg som en oppegående person.
      Men nå er det kvelden for meg, god natt alle sammen. 🙂

  11. *samfunnet 🙂

    • Arne Helland Dussen
    • Posted 23. september 2010 at 01:08
    • Permalink
    • Svar

    Dypt tragisk alt sammen. Når en mann dreper sin familie, og er iraner, vet vi hvorfor som regel. Æresdrap vil snart figurere høyest på mordstatistikken, siden de vil overføre Sharia eller gamle før-Islam lover hit.

    Ære, hva er det ? For meg er ære noe ærefullt, redde et menneske fra døden er for eksempel det. Det motsatte av ære er drap uansett hvordan du ser på det.

    Denne mannen er nå redusert til massedrapsmann, hvis han har gjort dette. Han har meldt seg ut av sivilisasjonen og blitt et dyr.

    Hvordan har det norske samfunnet utviklet seg før denne innvandringen. Hva var på trappene, jo en bedre fremtid for oss alle. Men hva har skjedd de siste 40 årene ?

    Hvem som visste det uten å bli kalt både det ene og det andre, er fremmedgjort og strippet for alvoret av venstresiden.

    Vi skulle ha kvoteflyktinger og mennesker i livsfare i førstningen. Så utspant det seg en venstre og humanist bølge i FN. FN er ikke et land, så de la kortene uten langsikte tanker for det som ville komme 30 år etter.

    De var så gamle at de ville jo leve i sus og dus i sin alderdom i relativ trygghet i børjan.

    Filk sier at dette er begynnelsen, men vi har ikke forlatt spedbarnsstadiet ennå.

  12. Jeg vil dog poengtere at jeg vet ikke alle muslimer tenker sånn. Men dessverre altfor mange…

  13. Maria Amelie og hennes familie fikk aldri opphold i landet, men denne mannen fikk det.. Flott innvandringspolitikk vi har i dette landet gitt..

    • Thomas Nilsen
    • Posted 23. september 2010 at 01:17
    • Permalink
    • Svar

    Veldig bra innlegg Gard Rotmo. Det er forfriskende å se – midt oppi disse barnslige bloggkravene om gjeninnførelse av dødsstraff osv – at noen mennesker der ute fortsatt tenker klart og går rett til en av kjernene i problemet!

  14. God natt 🙂

  15. Siste opplysning: Mannen tok livet av seg selv, og den siste jenta.
    Her har det nok skjedd en ufattelig menneskelig tragedie.
    Når man ikke ser noen annen utvei enn dette, er det ufattelig trist.

    Fred over deres minne.

  16. Hadde mannen bak de tragiske drapene på Mortensrud vært «heil-norsk», ville den blitt omtalt som «en familie tragedie». Men som mange av kommentarene bekfefter; siden han er av utenlandsk opprinnelse og attpåtil muslim, må jo dette dreie seg om «æresdrap». La familien hvile i fred og slutt å bruke denne tragedien til å fremme hat!

  17. fred over deres minne,men ikke fred over minnet til den taperen av faren!

  18. daniel,når en nordmann dreper hele fsmilien er det i mine øyner ikke en familie tragedie,men en mann som er så syk at han dreper flere mennesker..men når det gjelder muslimer så har det nesten alltid med ære å gjør..klart ikke slltid,men oftest.

    • Nå var ikke denne mannen muslim, da… Det er like store forskjeller på personer enten de er muslimer, buddhister, ateister, jøder eller kristne.
      Ondskap er ikke i religionene, men i menneskene. 🙂

        • Uno Wahl
        • Posted 26. september 2010 at 18:39
        • Permalink

        At ondskap ikke ligger i religionen, men i menneskene, er en sannhet med visse modifikasjoner.

        Hva når ondskap gjøres med overbevisning i religionen ? Dvs, at religionen er et verktøy for å utvise denne ondskapen. Det finnes det mange eksempler på og da spessiellt i ytterliggående religiøse miljøer.

        Det er faktisk ganske lett å ta en «mottagelig» person, hjernevaske ham og deretter få vedkommende til å gjøre de mest grusomme ting. Ting som han da vil gjøre, fullt overbevist om at er helt riktige å gjøre. Som sagt, dette er helt vanlig å gjøre i ytterliggående miljøer og faktisk meget enkelt med de riktige menneskene som går gjennom første «screening».

        Når det gjelder den konkrete saken som blogginnlegget opprinlig handlet om, så tror jeg ikke det ligger noen religøse ting bak, men at det hele er en gedigen tragedie. Man vil muligens ikke finne ut hva som ligger bak, men at det har vært problemer av en eller annen art, er vel ganske sannsynlig. Hjernen til mennesket er ganske finurlig og av og til «kortslutter» den og slike ting kan skje på et blunk, med hvem som helst.


Leave a reply to hawx Avbryt svar