Skip navigation

Da sitter jeg med Fedora 17 xfce på en gammel laptop, da er jeg forbredt på litt av hvert. De som ikke er interessert kan slutte å lese nå…
Hint: Feilsøke et Windows-basert nettverk for virus og ormer/malware er dumt å gjøre med en windows pc…
Remmina Remote Desktop fungerer som fjell fra Linux til Windows, så den biten løste seg lett.
Samba derimot…. Krevde litt redigering av smb.conf men så funka det.
Det blir muligens oppgradering av linuxmaskin, så da blir dette en backup-pc. Da må alt funke.
Det blir en ny release av samba som visstnok skal gjøre det lettere å knytte seg opp til windows-arbeidsgrupper og servere fra linux, det gleder jeg meg til. For denne karen kommer ikke til å bruke noe annet enn Fedora, sjøl om jeg har sagt mye fint om Mint, Ubuntu, Zorin og andre. Fedora er tydeligvis den distroen jeg trives med.
Alt virker av maskinvare. Programvaren er stabil som Dovrefjell, du kan legge til programvarepakker fra andre distroer, laste ned fra nett, du kan gjøre veldig mye som du vil. Jeg har alle verktøy jeg trenger, originalt fra Fedora sine kilder. Perfekt, Ikkeno’ å lure på! Kjører endel windowsverktøy under wine, og jeg har en trygg og fin maskin.🙂 Tviler på om det blir bytte til noen ny distribusjon nå, altså…. Men man skal aldri si aldri, i hvertfall ikke i IT-verdenen! Om en stund kommer Fedora 18, den gleder jeg meg veldig til. Da regner jeg det for sannsynlig at jeg har en enda mer oppegående Linuxmaskin også, slik at jeg får kost meg med det grafiske grensesnittet, hehe.
En ting som må nevnes er at når jeg slår av maskina, så “husker” den hvilke programmer jeg kjørte, og starter disse igjen ved oppstart, veldig praktisk.🙂 Det er en ting jeg liker veldig godt. Denne maskina som er halvparten så kraftig som min Windowsmaskin, bruker ca 15 sek på å boote opp, og ytterligere 5sek etter innlogging før Firefox, Thunderbird, Turpial, og Abiword er oppe og går. Så Fedora booter kjapt, jeg gleder meg til oppgradering av linuxmaskin og oppgradering til Fedora 18.
Fedora kan lastes ned fra http://fedoraproject.org/en/get-fedora i ymse utgaver for enhver smak, fra gamere og til nerder… og alt i mellom. Det beste: Det er helt gratis!

Legg igjen en kommentar

