Skip navigation

Litt lettere oppgitt her, etter å ha kontrollert og fiksa pc’n til min sønn. Altså, kontrollert pc’n hans for feil, ikke invadert privatlivet hans… Over 800 feil i registeret, utdaterte drivere, og treg som om alt gikk i sirup… Det er under 3 måneder siden jeg fiksa den sist… Så vi har innført noe som heter «Periodisk Pc-Kontroll» her i huset. For å forebygge pc-havari, og spare meg for masse jobb. Det burde kanskje vært innført for alle?? Av alle pc’ene jeg får i oppdrag å fikse, kunne 96% av de vært unngått med en periodisk kontroll av maskinen. Det er noe alle leverandører burde kunne tilby sine kunder. Jeg har i allefall tenkt å ha det som en service til mine kunder, det er jo et effektivt forebyggende tiltak. Da vil man lettere unngå datatap, siden man forebygger totalhavari av pc’n. Det er egentlig ganske innlysende, at jo mer komplisert noe er, jo mer periodisk vedlikehold er påkrevet. Men alle tenker jo at «dette skjer ikke meg», også gjør det akkurat det… Da har jeg jobb, da vet du. Hadde folk hatt periodisk vedlikehold av pc’n sin, hadde jeg hatt mindre å gjøre. Hadde folk tatt backup, hadde jeg sluppet å være så innmari forsiktig når jeg skal fikse pc’n deres. Men det var en annen side av saken, folk er like flinke til å ta backup, som til å bruke blinklys. Noen gjør det, andre ikke.
Jeg vil innkalle mine klienters maskiner til periodisk kontroll, det sparer meg for mye jobb. Det sparer klientene for mye frustrasjon, siden de unngår havari. De unngår også at jeg bruker 2-4 timer på å fikse maskina, ved at jeg bruker 30 min FØR det går galt. Eller jeg tar en tur på besøk og kjører en 30-minutters på hver maskin. Er man avhengig av maskinene er dette en god investering, etter mitt skjønn. At jeg tar 30 minutter – 1 time hver 3. mnd. når maskinene ikke er i bruk, må være bedre enn at jeg må holde på i to dager hvor maskinene er ubrukelige?
Det finnes mange program man kan bruke for å utføre slikt vedlikehold på sin egen maskin. I Windows ligger det også noen verktøy som er greit å vite om.

Diskdefragmentering:
Filene i Windows blir delt opp, og lagret fysisk på ulike steder på disken, fragmentert. Diskdefragmentering samler sammen filene, og lagrer de på ett sted på harddisken.
Start—->Alle programmer—–>Tilbehør——>Systemverktøy—>Diskdefragmentering
Merk av for C:\ og sett igang. Når den starter kan du gjøre noe annet, som f.eks. gå å legge deg, siden diskdefrag tar lang tid, og er det siste du skal gjøre😀

SpyWare / AdWare / MalWare:
Dette er en gruppe programvare som er laget for å tjene penger på deg, på en eller annen måte. Jeg har døpt det til VandalVare, programvare laget av vandaler! Fjernes trygt og greit med
Spybot search&destroy.
http://www.safer-networking.org/no/home/index.html
Spybot search and destroy, fjerner spionprogrammer og annen Vandalvare.
Til å fjerne søppel, og foreldreløse filer er Ccleaner absolutt å anbefale, den gjør mye bra uten at du får ødelagt noe særlig
http://www.piriform.com/ccleaner
Renser bort mye rester, og kan rense registeret. Den kan også redigere bort ting so ikke trenger å starte sammen med Windows, men her kan det være greit med litt assistanse🙂

Gratis og meget bra antivirus:
http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/products/security-essentials
Utrolig nok et meget velfungerende, og gratis antivirus fra Microsoft. Veldig godt integrert i Windows.
Bortsett fra MS Security Essentials, som du ikke trenger å tenke noe mer på når det er installert, bør disse programmene kjøres en gang i uka. Ccleaner først, så et søk med Spybot, tilslutt Diskdefragmentering. Gjør du det, vil det nok gå veldig lang tid før pc’n din oppleves som treg.

Vet du at du har fått virus på maskina kan du laste ned et program her: (eller for sikkerhetsskyld last ned og installer det nå)
http://www.sophos.com/en-us/products/free-tools/virus-removal-tool/download-now.aspx
Sophos er et manuelt virus/vandalvare/rootkit-fjerningsprogram som jeg har blitt ganske glad i. Det bruker litt tid på å kjøre, og du bør ikke gjøre så mye på maskina når programmet kjører, lukk alle programmer og la Sophos kjøre i fred, samtidig som du henter frem støvsugeren….

Renhold av pc, bør ikke begrense seg til programvare, det er like viktig å fjerne støv fra komponentene inni pc’n, fordi det går utover kjøling, og ytelse. Varm maskin, er en maskin som sliter. Det kan være lurt å ta støvsugeren bort til luftinntaket på pc’n, når du allikevel har den framme.🙂 Du har kjøpt en datamaskin, ikke en støvsuger🙂
Men til det viktigste, er du usikker så bør du få noen til å hjelpe deg. Det er ingen grunn til å ikke spørre om hjelp til ting du ikke kan. Hvis du ikke spør noen, lærer du det heller ikke. Jeg har etpar personer jeg spør når jeg er usikker, eller det er noe jeg ikke vet.
Vi bør ta godt vare på datamskinene våre, vi har hele livet vårt på dem. Derfor er det viktig å ta backup av det viktigste på pc’n, men også forebygge ved å gjøre det jeg har forklart, slik at du ikke trenger å bruke backupen.
Da har du også glede av pc’n i lengre tid, og kan bruke mer tid til å spare til ny pc.😀

One Comment

  1. Nå har Spybot ENDELIG sluppet versjon 2.0 den lastes ned her: http://www.safer-networking.org/spybot2-own-mirror-1/
    Den er glimrende! Installasjonen har med en avinstallerer for den gamle versjonen, så ikke tenk på dét. Bare å kjøre på, denne utgaven er grundigere og kraftigere.


Legg igjen en kommentar

