Skip navigation

Zorin Core 5.2

Jeg har så langt i mitt Linux-liv testet det jeg har kommet over av utgaver. Jeg startet med Ubuntu 7.04 og har stort sett vært fornøyd med Ubuntu. Det er en fin distribusjon (distro)

For de som ikke er veldig oppdaterte på sånt så er det vel på sin plass med en kort forklaring.

MSWindows er et operativsystem med fire utgaver Starter, Home Premium, Professional, og Ultimate. Det er systemet for MSWindows-baserte PC’er. Apple har sitt iOS, og så har du Linux…

Linux har hundrevis av forskjellige distribusjoner, eller utgaver om du vil. Det som er spesielt med Linux og programvaren som følger med er at det er gratis!! Helt gratis. Det er lov å donere til disse prosjektene, men alt er gratis, og all programvare du trenger er gratis. Det er også det man kaller «åpen kildekode», det vil si at du kan se i programkoden, og modifisere den, hvis du ønsker det. Det er med på å kvalitetssikre programvaren også.

Men til mine valg av distro’er, som har vært ymse opp igjennom tida, Jeg tror jeg har prøvd over 100… Jeg har endt opp med to distroer. Ubuntu på min stasjonære pc, og Zorin core på laptop. Jeg har også en MSWindows7-laptop, men til nettverksstyring, og som verktøy til feilsøking av andre systemer er nok Linux det jeg foretrekker. Derfor har jeg også det samme på to USBpenner.

Jeg har nå endt opp med Zorin core 5.2. Det er en distro som er helt konge, alt er lettvint og greit, og så stabilt som bare Linux er. Det er sånn, etter min erfaring, at når det virker så virker det. Det slutter ikke plutselig å fungere, slik Windows/Mac har en tendens til å gjøre.

Jeg surra litt for å få trådløskortet til å virke, men nå virker det, og jeg er superfornøyd. Så jobb-pc’n som jeg skriver på nå er da i operativ stand uten at det koster meg en krone. Det går an å kjøre Windowsprogrammer i Linux også, men jeg tror ikke jeg kommer til å trenge det. Men det er fullt mulig, som for eksempel på den stasjonære pc’n kjører jeg Ubuntu, men har et lite Windowsprogram som står og går, overvåker noen sentrale ip-adresser (PeerMonitor, for de som er interessert)

Zorin Core er lettere på ressursene enn Ubuntu 12.04, og Fedora 15, eller Linux Mint 12, som jeg har kjørt på denne laptop’en. Det er viktig for meg, fordi noen av de programmene jeg bruker er litt ressurskrevende, (Umit og GNS3).

Jeg må bare si jeg er overbevist om at jeg har funnet «min» distro nå.

www.zorin-os.com for de som vil prøve selv. Det er Linux for nybegynnere står det på siden, det kan jeg si meg enig i, for alt er veldig intuitivt og lett tilgjengelig. Men det er ikke laget av nybegynnere! Det er sikkert. Alle små og store ting funker som fjell. Lettvint og lite surr for å få ting til. Men det er ikke noe problem å tilpasse selv den minste ting, Zorin kan tweakes til det ugjenkjennelige, men man må ikke gjøre det for å få til alt man vil. Det er mye som er gjort allerede på det området. Her er det bare å kjøre på. Det beste man kan gjøre er å prøve det «live» fra en USB-stick. Ved hjelp av pendrivelinux kan man installere en linuxdistro på USB-stick og boot’e på den, uten at noe blir installert på Windows-systemet.

www.pendrivelinux.com

Da er det lett å gjøre seg opp en mening om hva man synes er enklest, og hva som passer for en selv.

Zorin OS desktop

Skrivebordet i Zorin Core 5.2

Legg igjen en kommentar

