Skip navigation

Er det noe som heter det? Det burde det være.

Akkurat som noen mennesker aldri burde hatt dyr, er det noen mennesker som ikke aldri burde vært i nærheten av en datamaskin… Men alle burde jo ha en, synes jeg. Alle burde ha tilgang på informasjonsflyten i samfunnet, nettaviser og e-post.

Bruk den til det du skal bruke den til, internett, e-post, skriveprogrammer, og så videre. Bare la andre ting være, ikke fiks og ordne på pc’n din uten å vite hva du gjør, MS Windows er ikke så enkelt å fikse på sjøl, hvis det skal gjøres ordentlig. Ødelegger du et hvilket som helst program, er det bare å reinstallere det. Reinstallasjon av Windows kan i værste fall føre til at alt på pc’n blir borte. Så sant ikke noe alvorlig er ødelagt, samtidig… Det skjer jo…

Jeg får fra tid til annen spørsmål om å renske opp i pc’n for folk. Eller service… Hehe. Det er ikke noen overraskelse at jeg ser mye rart, kafferinger på siden av touchpaden på laptop’en, og taster som «bare falt av». Da vet jeg at her ligger det mye rart, mest sannsynlig. Fire «Virusscannere» som ikke gjør noe annet enn å ødelegge for hverandre, og misbruker ressursene på maskina. To eller tre «Programmer for å gjøre maskina raskere» det må jo bare gå galt, det. EN av hver, er nok!!!

Ja jeg må innrømme at jeg har gjort mange tabber sjøl, og lært av de. Derfor kan jeg sitte å gjøre det jeg anser som trivelig, samtidig som jeg hjelper folk. To fluer i en smekk🙂

Men jeg hadde noe i bunnen av disse forsøkene, en jeg kunne spørre (han er MCITP) som ga ordentlige svar, jeg lærte hvordan jeg skulle lage et komplett harddiskbilde (ISO-img) av disken. Det gjorde jeg HVER gang jeg hadde en optimalt fungerende maskin, og hadde det som en god backup når det kræsja. Uten de to tingene ville jeg aldri lært noe, ordentlig.

Jeg må innrømme at jeg koser meg aller mest når folk kommer med en pc som ikke starter, og de tenker at hvis de får reddet informasjonen på disken, så er målet nådd. Da koser jeg meg veldig med å få den maskina opp og gå, og kanskje blir den like bra som når den var ny, MED alle feriebilder, brev og e-post. Da er jeg fornøyd.

Det er et uttrykk på engelsk som går som følger: «He knows enough to be dangerous». Vet nok til å gjøre skade! Det er mange sånne, de har lært en eller annen DOS-kommando, eller sett noe fancy register-redigering… Å, hjelp!!! Det er helt utrolig hvor mye skade det kan forårsake, jeg får fnatt av å lese en del av loggfilene i Windows…

Her i huset er det vel i overveiende grad oppegående pc med Windows og div Linux-distroer. Jeg  er nesten avhengig av alt er oppe og går. Det er ikke mer enn 9 maskiner, men det er jo et lite nettverk, som må vedlikeholdes. Moro er det i alle fall.

Jeg skulle ønske folk, med et nært og personlig forhold til laptopene sine, tok det like alvorlig som forholdet til bilen, eller dyra sine.

Har man noe man er super-avhengig av, må man ta vare på det. Rett og slett.

Søk råd og veiledning.

 

Jeg har samlet tre gode, gratis programmer, og de er lette å bruke
http://www.safer-networking.org/no/home/index.html

Spybot search and destroy, fjerner spionprogrammer og andre forferdeligheter.

http://www.piriform.com/ccleaner

Renser bort mye rester, og kan rense registeret.

 

http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/products/security-essentials

Utrolig nok et meget velfungerende, og gratis antivirus fra Microsoft. Veldig godt integrert i  Windows.

 

Husk å lese veiledninger, og husk at det lønner seg å ta vare på datamaskinene våre, siden vi har store deler av våre sosiale interaksjoner på internett.

Da fikk jeg blåst ut litt i dag også, hehe.

 

Er du i tvil, ta kontakt med noen du stoler på. Eller en profesjonell.

Lykke til!

 

Legg igjen en kommentar

