Skip navigation

Det er ikke mye jeg ikke mener noe om, jeg som så veldig mange andre. Men jeg gjør meg allikevel noen tanker, og betraktninger om ting som kanskje burde vært annerledes. Kan hende var de tenkt å være annerledes enn de er også. Ikke noe  feil i det å være annerledes altså, bare så det er sagt. Noen ganger blir det bedre av å gjøre ting annerledes en det var tenkt i utgangspunktet, andre ganger blir det bare værre. De fleste ganger går det ordentlig dårlig.

 

Det er ofte en grunn til at ting er som de er, tenker jeg. En kopp ser ut som den gjør etter noen tusen år med design, fordi det er mest hensiktsmessig at den ser sånn ut. Det samme med andre ting, og metoder vi bruker for å få ting gjort. Enkelte ting gjøres på en spesiell måte fordi det er hensiktsmessig, selv etter noen tusen år med utvikling. Andre ting gjøres på en bestemt måte, fordi man alltid har gjort det sånn. Det er nettopp der jeg blir skeptisk. Det at man alltid har gjort det sånn, er ikke noen gyldig grunn for å fortsette å gjøre det sånn. Eller «-Det har vi ikke gjort før, så det kan vi ikke gjøre.» er ikke akkurat noe godt argument mot forandring.

Sånn sett kan man si at jeg foretrekker selektiv utvikling. Jeg ville ikke brukt mye tid på å finne en ny måte å drikke vann på, det er bortkastet. Jeg ville heller brukt tid på å unngå sløsing med vann, eller andre aspekter ved vanndrikking det er mer hensiktsmessig å se på.

Sånn er det med det meste, folk finner snarveier som gjør det hele unødvendig komplisert. Unødig belastning, og det totale kaos oppstår når det hele går galt. Grunnen til at forskjellige saker og ting gjøres på en spesiell måte, er ofte at når det går galt (Ref Murphy’s lov)så går det bare litt galt…

Så når man kommer til et punkt der man skulle tatt en snarvei, så er det kanskje lurt å tenke: «Hva er grunnen til at det gjøres sånn?». Eller er det kanskje en mer hensiktsmessig måte å gjøre det på, hvis vi tenker oss litt om?

 

Vel sånn går nå utviklingen sin skjeve gang.

Legg igjen en kommentar

